Bulgarije
Rila en Pirin
8 dagen
Wat maakt deze reis bijzonder?
- Hiken in de Nationale Parken van Rila en Pirin
- Grillige toppen en ongerepte bossen
- De Zeven Meren (en uiteindelijk nog meer meren)
- Bezoek aan het schitterende Rilaklooster
- Sofia in een notendop
Voor de eerste 5 deelnemers is er een korting tot 100 dagen voor vertrek.
Check het snel bij 'praktische info'!
Deelnemers
Min. 7, max 13Afreisdata
Overzicht
Dag aan dag
Dag 1
Sofia - София
Hallo Sofia! Aangezien Bulgarije niet naast de deur ligt, springen we op een vliegtuig naar de Bulgaarse hoofdstad. Sofia had evengoed de titel van een liefdesliedje zijn (bv. van Alvaro Soler). Hierin zou dan de schoonheid van de talrijke bloemenparken, brede boulevards en gezellige wandelbuurten bezongen worden. Maar het is in dit geval de naam van een heilige en die religieuze invloed zie je ook in de Alexander Nevski-kathedraal en de joodse synagoge. Dat vraagt om een mini-citytripje! Al zal die misschien moeten wachten tot de laatste dag, als ons vluchtschema het vandaag niet toelaat.
Overnachting in een hostel.
Dag 2
Zeven meren op een dag
We worden gedropt in Panichishte, de regio aan de noordelijke voet van het Rilagebergte. We zijn nog wat moe en nemen gemakshalve de zetellift omhoog. Het is pas op 2100 m hoogte dat we beseffen dat de zetellift niet hoger gaat en we aangewezen zijn op onze voeten. Omdat we er graag meteen invliegen/instappen, wandelen we een stevig eind tussen 2100 m en 2500 m hoogte langs de zeven Rila-meren. Wij zagen hier overigens al smurfen in politie-uniform, drijvend op een blauwe boot in open zee op een wolkeloze dag. Of we droomden even weg bij de vele kleuren blauw in deze meren, dat kan ook.
8,6 km | 565 m stijgen | 378 m dalen
Overnachting in een berghut.
Dag 3
Hoogste toppen van de Balkan
Met de haren in de wind, volgen we de bergkam (handig!) op een hoogte van 2500 m. Vergeet het iconische silhouet van de Matterhorn, Everest of Mont Blanc en aanschouw de Malyovitsa, één van de mooiste bergen die je ooit hebt gezien. En meteen goed voor 2925 m waarmee hij/(zij?) ver boven het Rila-klooster uittorent. We worden nu omgeven door de hoogste bergen van de Balkan. Een indrukwekkend landschap van hoge toppen en talrijke bergmeren. De afdaling naar de berghut aan de oever van de Malyovitsa-rivier (ze vonden Malyovitsa hier zo’n mooie naam dat ze er echt alles naar noemen) is een beproeving voor de knieën.
11,6 km | 808 m stijgen | 1394 m dalen
Overnachting in een berghut.
Dag 4
Glijden op gletsjermeren
In de vallei van Rilska hebben de vele riviertjes besloten om samen een aantal prachtige gletsjermeren te voorzien van non-stop fonkelend ijs. (Dat is: als de opwarming van de aarde hier geen stokje voor steekt). Tijdens de tocht passeren we enkele van deze mooiste natuurlijke ijsvlaktes: Ionchevo en Strashno.
15,3 km | 600 m stijgen | 1000 m dalen
Na de wandeling worden we naar onze bungalows gebracht, niet ver van het Rila-klooster.
Dag 5
Van Rila naar Pirin
Het is al enkele keren op onze kaart verschenen, maar nu gaan we er ook naartoe. Het Rila-klooster. Hola, een klooster? Dit was toch een avontuurlijke Bootzreis en geen Davidsfondsreis? (no offence naar de collega’s van Davidsfonds reizen ;) )
Klopt, maar het klooster is meer dan indrukwekkend genoeg om te eren met een bezoekje van de Bootzbende. De ligging, de manuscripten, iconen, oorkonden, de bibliotheek… Het laat geen Bootzer ongevoelig.
We danken de heer en de heilige Ivan Rilska, aka Johannes van Rila, voor ons dagelijks brood en na de lunch tuffen we een tweetal uur naar Bansko. Rila laten we achter ons … Pirin here we come! Hier wacht ons nog een tocht van 2 uur naar onze berghut als afsluiter van de dag. Deze staat diep in de wouden van het Pirin-gebergte, een belangrijk toevluchtsoord voor zeldzaam geworden dieren als wolven, bruine beren en lynxen (maar die zullen we niet te zien krijgen).
Dag 6
Vandaag volle petrol!
Een heftig dagje maar het landschap maakt dat ruimschoots goed. We volgen de kamlijn richting de berg Vihren.
Twee mogelijke routes leiden ons naar de berghut van Vihren vandaag. De moeilijkste en langste (maar ook mooiste) route kent een hoogtevreesgevoelig gedeelte. Ofwel (en zeker bij minder goed weer) kiezen we voor de iets minder veeleisende versie langs een aantal ijsmeren.
De tocht brengt ons door ruige bergen met daartussen mysterieuze bossen, een uitzonderlijk mooi decor. Maar vertel het niet verder… Hier vind je momenteel amper andere wandelaars en dat draagt wel bij aan de charme. We eindigen aan de berghut met zicht op wat er ons morgen nog te wachten staat...
Overnachting in de Vihren-berghut.
zwaardere optie: 13,6 km | 1030 m stijgen | 940 m dalen
lichtere optie: 8,7 km | 774 m stijgen | 677 m dalen
Dag 7
Naar de (bijna) 3000 meter
Toppunt van de trektocht is het puntje van de Vihren, met z’n 2914 m de tweede hoogste van Bulgarije. Het zicht en de tocht zijn zó spectaculair dat we een alternatief voorzien voor wie hoogtevrees heeft. Ook als het weer wat tegenzit, moeten we veiligheidshalve voor dat alternatief gaan.
7,5 km | 953 m stijgen | 953 m dalen.
Na de tocht worden we naar het historische stadje Bansko gebracht. A quiet little mountain town, gelegen aan de voet van het Pirin-gebergte. Het is vooral in de winter populair als skioord. In de buurt liggen een aantal kuuroorden en thermale bronnen, misschien is het geen slecht idee om zweet en zonnecrème weg te spoelen in een warm badje?
Overnachting in een hotel.
Dag 8
Met een rugzak vol ...
...herinneringen, keren we huiswaarts. Transfer van een goeie 2 uur naar de luchthaven van Sofia en terugreis naar Brussel. Ideaal om de foto’s en filmpjes door te mailen naar info@bootz.be of op Instagram @travelbybootz te vermelden.
Prijs en afreisdata
- Basisprijs: € 1980
- Vluchten
- Transfers
- Logies
- Maaltijden vanaf avondmaal dag 1 tot en met het ontbijt op dag 8
- Bootz-begeleiding + lokale gidsen
- Bagagevervoer naar Kirilova Polyana op dag 4 en naar Bansko op dag 7
- Luchthaventaksen
- Btw
- Dranken
- Avondeten op dag 1 (indien late aankomst in Sofia)
- Inkomgelden van musea of bezienswaardigheden
- Evt. verzekering
Waar mogelijk kiezen we voor vervoer over land in plaats van met het vliegtuig. Als vliegen onvermijdelijk is dan gelden er minimumvereisten voor de reisduur en schenken we een financiële bijdrage aan Bos+ voor de bescherming en het herstel van bossen. Lees hier waarom we investeren in de bosbehoudprojecten van Bos+