Aantal deelnemers
Dit is een begeleide groepsreis met min.
7
en max.
13
deelnemers.
Indien het aantal personen dat zich voor de pakketreis heeft ingeschreven kleiner is dan dit minimumaantal, kan Bootz de reis annuleren mits de deelnemers hiervan in kennis worden gesteld uiterlijk:
- twintig dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van meer dan zes dagen;
- zeven dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van twee à zes dagen;
- 48 uur voor het begin van de pakketreis bij reizen die minder dan twee dagen duren.
In dit geval betaalt de organisator aan de reiziger alle bedragen die hij voor de pakketreis heeft ontvangen, terug zonder een bijkomende schadevergoeding verschuldigd te zijn.
Wandelniveau
Rugzaktrekking waarbij we vaak over moeilijk begaanbare (berg-)paden met soms losse stenen en over puinhellingen en bergkammen stappen. Een goede fysieke conditie, enig uithoudingsvermogen en ervaring met bergwandelen zijn vereist. Voor de dagelijkse wandelafstanden en hoogteverschillen: zie dagschema. De tocht naar de top van de Vihren vereist wat klauterwerk en is afgeraden voor mensen met hoogtevrees (een alternatieve wandeling is mogelijk).
Gezien wandelen en buitensport de hoofdactiviteiten van deze reis vormen, moet elke deelnemer over de vereiste fysieke geschiktheid beschikken om zelfstandig, d.w.z. zonder een beroep te doen op medereizigers en/of reisbegeleider, aan deze activiteiten deel te nemen.
Logies
We logeren
- 1 x in een hostel (in Sofia)
- 1 x in een hotel*** (in Bansko)
- 1 x in bungalows** (in Kirilova Polyana)
- In de bergen slapen we 4 x in berghutten.
Maaltijden
We komen naar alle waarschijnlijkheid te laat aan in Sofia om nog uit eten te gaan. Vanaf het ontbijt op dag 2 tot en met het ontbijt op dag 8 zijn de maaltijden inbegrepen.
Het ontbijt en avondmaal eten we in het logies. Het middagmaal is een eenvoudige lunch of picknick.
Bagagevervoer
We dragen onze eigen rugzak, maar slechts met beperkte bagage. Op dag 2 vertrekken we met de bagage die we nodig hebben voor 3 dagen, terwijl de rest naar het logies van dag 4 wordt gebracht. Op dag 4 kunnen we vuile was achterlaten en propere oppikken. Op dag 7 vinden we onze bagage weer terug in het logies in Bansko.
Vervoer
Het vermelde vluchtschema vermeldt de gegevens die ons op het tijdstip van boeking van de vluchten door de luchtvaartmaatschappij werden verstrekt, en geldt onder voorbehoud van wijzigingen door de maatschappij.
Ze is gebaseerd op een groepsreservatie waarbij min. 10 passagiers vereist zijn. Bij minder deelnemers is het mogelijk dat wij de reservatie niet kunnen behouden en genoodzaakt zijn te kiezen voor een andere maatschappij met een ander vluchtschema.
De reeds ingeschreven deelnemers zullen op de hoogte worden gebracht van eventuele wijzigingen in het vluchtschema zodra deze zich voordoen.
| Vertrek | Aankomst |
FB 408 | Brussel 30/08/2024 20:30 | Sofia 30/08/2024 23:55 |
FB 407 | Sofia 06/09/2024 18:05 | Brussel 06/09/2024 19:45 |
We verplaatsen ons met een privéminibus met chauffeur.
Op goede voet
Onze reizen zijn voor ontdekkers die de wereld het liefst te voet verkennen en die houden van wat beweging en actie. Voor wie liever een beperkte regio echt wil leren kennen dan vluchtig door het hele land te racen. En voor levensgenieters die de confrontatie met andere culturen en omgevingen willen aangaan en het welzijn van de plaatselijke bevolking en onze lokale partners vooropstellen.
Voor reizen binnen Europa wil dit voor ons zeggen:
- Elke dag min. 3 uur actief bezig zijn
met wandelen of buitensport op minstens de helft van het aantal dagen.
- Waar mogelijk kiezen voor vervoer over land.
Met trein, (mini)bus of eventueel wagen. Is vliegen onvermijdelijk dan is de reis minimum 7 dagen lang. Geen minitrips per vliegtuig dus. En de uitstoot van je vlucht wordt door ons gecompenseerd via Treecological.
- Het aantal lange verplaatsingen ter plaatse beperken.
Het aantal dagen waar we meer dan 2 uur vervoer gebruiken is nooit meer dan een derde van het aantal dagen ter plaatse. Wanneer er lokaal gevlogen wordt, beperken we ons tot 1 binnenlandse vlucht per 7 dagen ter plaatse (vluchten aansluitend bij de internationale vlucht niet meegerekend).
- Van deze regels wijken we enkel af wanneer er een verantwoorde reden voor is.
Klimaat
Het binnenland van Bulgarije heeft een continentaal klimaat met koude winters en warme zomers. Hoog in de bergen ligt tot in de zomer sneeuw en zijn de nachten altijd koel tot koud. Een onweersbui kan niet uitgesloten worden. Houd dus rekening met wisselende weersomstandigheden.
Een weersvoorspelling op korte termijn kan je vinden op:
Accuweather.
Reisuitrusting
Hieronder
vind je een uitrustingslijst voor deze reis.
De bagage die meegaat in de
laadruimte van het vliegtuig moet een label dragen met je naam (thuisadres of
adres van het logies hoeft niet). Je krijgt een label van Bootz op de kennismakingsbijeenkomst
of in de luchthaven. Gelieve je bagage te beperken tot 1 stuk ruimbagage en 1
stuk handbagage (je dagrugzak). Wat het aantal kilo's van de in te checken
bagage betreft, varieert dat bij de meeste luchtvaartmaatschappijen van 20 tot
23 kg. Wij raden echter aan om het te houden bij max. 15 kg, dus licht en
makkelijk draagbaar.
Bagage
- Reistas of trekkingrugzak (geen harde koffer)
- Dagrugzak
- Evt. regenhoes voor dagrugzak
- Schoeisel & kousen
- Degelijke, enkelomsluitende wandelschoenen
- Lichte (sport)schoenen of (wandel)sandalen
- Wandelkousen.
Tip: Trek je wandelschoenen aan voor de heenvlucht of stop ze in je handbagage. Mocht er iets mislopen met de bagage, kan je alvast beginnen wandelen én je spaart plaats in je bagage.
Kledij
- Soepele (wandel)broek(en) (die beschermt tegen prikkelstruiken, insecten en teken; een afritsbare broek is handig)
- Wind- en waterdichte jas
- Warme pull/fleece
- Lichte pull/fleece
- Luchtige hemden of T-shirts
- Hoed of pet
- Short
Verzorging
- Toiletgerief
- Evt. (sneldrogende & lichtgewicht) zwemhanddoek
- Zonnecrème met hoge beschermingsfactor & aftersun
- Beschermende lippenstift
Eet- en drinkgerei
- Evt. (zak)mesje (kan goed van pas komen tijdens de picknick)
- Lunchbox/brooddoos
- Drankfles
Diversen
- Zak- of hoofdlamp
- Evt. wandelstokken
- Evt. oordopjes
- Evt. een verduisterend oogmasker
- Evt. een buff (multifunctioneel kledingstuk dat je kan gebruiken als sjaal, muts, hoofddoek, haarband, masker, …)
EHBO
Je begeleid(st)er beschikt over een EHBO-doos. Hier nog enkele tips om je persoonlijke EHBO samen te stellen, aan te vullen of in te perken op individuele basis:
- evt. middel tegen reisziekte
- middel tegen + na insectenbeten en huidirritaties in het algemeen
- pijnstillend en koortswerend middel
- middel bij maagkrampen
- middel bij maag- en darmklachten
- zalf bij ontstekingen en kneuzingen van allerlei aard
- middel tegen blaren
- ontsmettende zalf
- wondpleisters van verschillende breedte
- verbanden (elastisch + niet elastisch).
Geld
Je kunt enkel in Sofia en Bansko terecht aan bankautomaten. Het is aangeraden cash Lev van thuis mee te nemen (enkel nodig voor dranken, persoonlijke uitgaven en evt. een klein sommetje voor de toegang van een museum).
Reisdocumenten
Voor reizen naar Bulgarije volstaat je identiteitskaart.
Tip: Maak een kopie van je identiteitskaart en bewaar deze apart. In geval van verlies of diefstal, kan je op de Belgische ambassade/consulaat vaak sneller worden geholpen. Wie nog een stapje verder wil gaan, kan zijn/haar reisdocumenten inscannen en ze als bijlage naar het eigen e-mailaccount (gmail, hotmail e.d.) sturen. Indien je één of meerdere dagreizen van de Belgische ambassade/consulaat vandaan zit en er is internet in de buurt, kan je hen alvast de nodige documenten mailen.
Vertrekinfo
De vertrekinfo, met de afspraak- en vluchtgegevens en de deelnemerslijst, wordt een tweetal weken voor vertrek doorgemaild.
Wijzigingen
Bootz behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan niet-essentiële kenmerken van de reis en/of het programma aan te brengen en zal de deelnemers hiervan schriftelijk op de hoogte stellen.
Opzegging van de overeenkomst door de reiziger
De reiziger heeft het recht om de overeenkomst te allen tijde op te zeggen vóór het begin van de reis, tegen betaling van de volgende opzegvergoeding (telkens met een minimum van € 100 per persoon):
- meer dan 8 weken vóór het vertrek: 10% van de reissom
- 8 weken t.e.m. 29 dagen vóór het vertrek: 30% van de reissom
- 28 t.e.m. 15 dagen vóór het vertrek: 50% van de reissom
- 14 t.e.m. 8 dagen vóór het vertrek: 75% van de reissom
- vanaf 7 dagen vóór het vertrek of bij niet-aanmelding op de plaats van vertrek of afspraak: 90% van de reissom.
Deze vergoeding moet in ieder geval en onmiddellijk aan de reisorganisator betaald worden, zelfs indien je beschikt over een annuleringsverzekering. Deze kosten worden na goedkeuring van het dossier door de verzekeringsmaatschappij terugbetaald.
Bij annulering van vervoer dat afzonderlijk geboekt werd, gelden de annuleringsvoorwaarden van de vervoersmaatschappij(en), ook al wijken deze af van de hogervermelde voorwaarden.