Spanje
Matarranya, een tocht door 3 koninkrijken
8 dagen
Wat maakt deze reis bijzonder?
- Ongerept natuurschoon in Noordoost-Spanje
- Pittoreske dorpen met middeleeuwse architectuur
- Mythische passage El Portell del Infern - 'de poort van de hel'
Deelnemers
Min. 7, max 13Afreisdata
Overzicht
Dag aan dag
Dag 1
Heenreis naar Barcelona en transfer (ca. 2,5 u.) naar het dorp Beceite, in de vallei van de Mattaranyarivier. Na het inchecken gaan we op verkenning in dit charmante dorp.
Overnachting in een hotel in Beceite.
Dag 2
Een korte transfer (20 min.) brengt ons naar het startpunt van de eerste dagtocht, waarbij we Beceite verlaten langs de Matarranyarivier die zich door een smalle vallei perst. We wandelen eerst naar de bodem van de kloof en trekken dan zigzaggend de berg op. Daar wacht ons een zeer aangenaam uitzicht. Het gaat verder op en neer, in en uit de kloof. Op ons pad ligt een bos van dennen en eiken, en tenslotte bereiken we opnieuw Beceite. Misschien willen we even pootje baden in het natuurlijke zwembad net buiten Beceite?
Ca. 15 km | 5,5 stapuren | 640 m stijgen | 725 m dalen
Tweede overnachting in een hotel in Beceite.
Dag 3
Korte transfer (20 min.) naar het startpunt van de tocht. Het eerste deel gaat door een dicht woud naar de Ermita San Miguel en naar de top Tossal Los Tres Reyes (1350 m). Hier torenen we letterlijk boven de 3 oude koninkrijken uit. Daarna nemen we een pad dat ons over de GR7 (langeafstandsroute die de Vogezen verbindt met Andalusië) door het prachtige natuurpark van La Tinença de Benifassa voert, waarna we afdalen naar het gehucht Fredes.
Ca. 15 km | 5 stapuren | 915 m stijgen | 518 m dalen
Overnachting in een guesthouse in Fredes.
Dag 4
Klaar voor één van de mooiste routes die deze streek te bieden heeft? We trekken dieper het natuurpark Tinença de Benifassà in, langs de mythische passage El Portell del Infern - 'de poort van de hel' - met hoge kalkstenen wanden. We volgen een oud ruiterpad, ooit de enige verbindingsweg tussen de dorpen Fredes en La Senia. Het pad slingert zich een baan door de groene kloof, met telkens weer verrassend mooie weidse zichten.
Ca. 14 km | 5 stapuren | 550 m stijgen en dalen
Tweede overnachting in een guesthouse in Fredes.
Dag 5
De GR7 blijft ook vandaag onze 'compagnon de route'. We verlaten Fredes en het natuurpark, en zetten koers richting het piepkleine dorpje Vallibona, dat verscholen ligt tussen twee kloven. Het wordt een uitdagende dag voor de knieën, want we gaan veel meer dalen dan stijgen.
Ca. 20 km | 5,5 stapuren | 220 m stijgen | 640 m dalen
Overnachting in een pension in Vallibona.
Dag 6
Wat kies je: genieten van een rustdag of toch opnieuw de wandelschoenen aan voor een mooie tocht? Het kan allebei, want we slapen twee nachten in het pittoreske Vallibona.
Voor de wandeling hebben we de keuze uit 2 tochten. Ze leiden allebei door een ravijn naar een een verlaten watermolen, best wel een intrigerende plek.
Ca. 10 km | 351 m stijgen en dalen
Ca. 14 km | 425 m stijgen en dalen
Overnachting in een pension in Vallibona.
Dag 7
Onze laatste wandeldag laat ons nog eens genieten van al het goede in deze streek: het zicht op de bergen, de frisse lucht, de uitgestrekte bossen, de kloven en ravijnen. Van ver zien we al ons einddoel liggen: Morella, fotogeniek gelegen aan de voet van z’n kasteel dat op een heuveltop de omgeving domineert en het mooiste stadje van de reis. We dwalen er door historische steegjes en straten, langs middeleeuwse muren en renaissancepaleizen. Een ideaal decor voor ons laatste avondmaal.
Tocht van 16 km | bijna 4 stapuren | 445 m stijgen | 400 m dalen
Overnachting in een hotel in Morella.
Dag 8
Prijs en afreisdata
- Basisprijs: € 1750
- Eenpersoonskamer (mits beschikbaar): € 100
- Basisprijs: € 1640
- Eenpersoonskamer (mits beschikbaar): € 100
- vluchten
- luchthaventaksen
- vermelde transfers
- logies
- maaltijden vanaf avondmaal op dag 1 t.e.m. ontbijt op dag 8
- begeleiding door Spaanse, Engelssprekende berggids
- btw.
- dranken
- evt. inkomgelden van musea, bezienswaardigheden e.d.
- evt. reisverzekering.
Waar mogelijk kiezen we voor vervoer over land in plaats van met het vliegtuig. Als vliegen onvermijdelijk is dan gelden er minimumvereisten voor de reisduur en schenken we een financiële bijdrage aan Bos+ voor de bescherming en het herstel van bossen. Lees hier waarom we investeren in de bosbehoudprojecten van Bos+