Na een aantal leuke jongerenreizen met diverse organisaties, kreeg ik de smaak van het begeleiden te pakken. Het waren vooral de suggesties van andere begeleiders die me deden inzien dat ik door het begeleiden van reizen mijn eigen persoonlijke vaardigheden zou kunnen ontplooien. Ik hou van initiatief, organisatie en andere culturen en als reisbegeleider zou ik van heel dichtbij geconfronteerd worden met al die aspecten. Het leek mij een zeer leuk idee om ook in een groep nieuwe culturen te ontdekken en op eigen initiatief op verkenning te kunnen gaan “buiten de grenzenâ€. De stap naar begeleiding was voor mij dan ook de logische volgende stap na een aantal reizen als deelnemer.
De meeste van onze reizen worden begeleid door een Nederlandstalige Bootz-begeleid(st)er, die instaat voor de praktische organisatie van de reis. Ze zijn geselecteerd op basis van hun ervaring met groepen, hun sociale vaardigheid en organisatietalent. Vaak beschikken ze over kennis van het land en de cultuur, van de gebruiken.
De begeleid(st)ers zijn de sleutelfiguren voor het welslagen van de reis. Zij staan in voor de praktische organisatie en fungeren vaak als tolk tussen de inheemse bevolking, evt. gidsen en de groep. Ze fungeren echter niet als kunsthistorische gids.
Ook binnen de groep vervult de begeleid(st)er een belangrijke rol. Een reisgroep is nl. toevallig samengesteld en het enige dat de deelnemers voorlopig gemeen hebben, is hun zin om die bepaalde reis te maken. De persoonlijkheid van de begeleid(st)er is hierin van kapitaal belang. Daarom stellen wij hoge eisen aan deze mensen en proberen hen door vormingsdagen en door overleg met de kantoorploeg tot een team te smeden.
Voor enkele bestemmingen waar de taal weinig problemen kan stellen, doen wij soms beroep op plaatselijke Frans- of Engelstalige gidsen met een grondige kennis van de streek.”